پذیرش دانشجو در رشته ی زبان کردی در دانشگاهها؛ تورکی همچنان در توقیف

آذوح: رییس دانشکده ادبیات و زبان های خارجی دانشگاه کردستان از پذیرش و تحصیل ۴۱دانشجو برای اولین بار در رشته زبان و ادبیات کُردی دانشگاه کردستان خبر داد.
به گزارش ایسنا، دکتر احمد نهیرات اظهار کرد: “با موافقت وزارت علوم، ایجاد و تدریس رشته زبان و ادبیات کُردی در مقطع کارشناسی در قالب ۱۳۶واحد عمومی، پایه، اصلی و تخصصی برای سال تحصیلی ۹۵-۹۴در دانشگاه کردستان مصوب شد.
وی افزود: “برای اولین بار در سال تحصیلی جدید رشته زبان و ادبیات کُردی با پذیرش ۴۱دانشجو از سراسر ایران شروع به فعالیت کرده است.
رییس دانشکده ادبیات و زبان های خارجی دانشگاه کردستان با بیان اینکه برای این رشته از اساتید و اعضای هیئت علمی گروه های دیگر که در حوزه زبان و ادبیات کُردی تالیفات و تحقیقات دارند استفاده شده است، عنوان کرد: “در سایت وزارت علوم فراخوان جذب چهار عضو هیئت علمی اعلام شده است که امیدواریم با جذب این اعضا گام های اساسی برای احیا و ماندگاری هرچه بیشتر این زبان برداریم.
وی تصریح کرد: “در حال حاضر شورای ۹نفره ای تشکیل شده که متشکل از اساتید دانشکده ادبیات و زبان های دانشگاه کردستان هستند که سه نفر از آنها از گروه زبان و ادبیات فارسی، سه نفر از گروه زبان و ادبیات عربی و سه نفر دیگر از گروه زبان شناسی و زبان انگلیسی هستند.
نهیرات ادامه داد: “این شورا به عنوان متولی و هیئت علمی این رشته انتخاب شده‌اند و همچنین خارج از دانشگاه کردستان نیز افرادی توانمند، متخصص، دلسوز و متعهد در این حوزه وجود دارند که برای بهتر اجرایی شدن این مهم از همکاری آنها بهره گرفته می شود.
وی خاطرنشان کرد: “در این رشته ۹درس پایه‌ای از جمله دستور زبان کُردی، آواشناسی و واج شناسی، پیشینه‌ی زبان کُردی، لهجه شناسی، مرجع شناسی و … ۳۰درس اصلی از جمله متون ادبی نظم و نثر کلاسیک و معاصر، ادبیات شفاعی و فولکلور، ادبیات تطبیقی، تأثیر قرآن در ادبیات کُردی و … و ۱۴درس تخصصی همچون تاریخ ۱تا ۴ادبیات کُردی، سبک های ادبی در ادب کُردی، نقد ادبی در ادبیات کُردی، ادبیات داستانی در ادبیات کُردی و … ارائه می شود.
نهیرات هدف از ایجاد رشته زبان و ادبیات کُردی در دانشگاه کردستان را تحلیل و بررسی زبان و ادبیات کُردی، استفاده از توانایی های زبان و ادبیات کُردی، نگارش زبان و ادبیات کُردی با رویکرد آکادمیک، روزآمد و کارآمد کردن زبان کُردی، شناسایی جنبه های مختلف ادبیات کُردی و تقویت آنها، ایجاد بستر و زمینه های لازم برای پرورش نخبگان ادبی و انجام تحقیقات علمی در این حوزه و… عنوان کرد.
و زبان تورکی،
همچنان در توقیف است.
Submit to DeliciousSubmit to DiggSubmit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to TwitterSubmit to LinkedIn