Warning
  • JLIB_APPLICATION_ERROR_COMPONENT_NOT_LOADING
  • JLIB_APPLICATION_ERROR_COMPONENT_NOT_LOADING
  • JLIB_APPLICATION_ERROR_COMPONENT_NOT_LOADING
  • Error loading component: com_content, Component not found.
  • Error loading library: joomla, Library not found.
  • Error loading library: joomla, Library not found.
  • Error loading library: joomla, Library not found.
  • Error loading component: com_content, Component not found.
  • Error loading component: com_content, Component not found.

نماینده مجلس: یک دکل نفتی دیگر نیز خریداری شده، اما وارد ایران نشده است

آذوح: ده روز پس از اظهارات وزیر نفت ایران درباره «مفقود شدن» يک دکل نفتی خریداری شده توسط شرکت تاسیسات دریایی در دولت سابق، یک نماینده مجلس می‌گوید که این شرکت یک دکل دیگر را نیز خریداری کرده، اما این دکل وارد ایران نشده است.
حسین دهدشتی، عضو کمیسیون انرژی مجلس، در مصاحبه با شماره روز شنبه، ۱۳ تیر، روزنامه فرهیختگان گفت که شرکت «ایران گلوبال» از شرکت‌های زیرمجموعه شرکت تاسیسات دریایی ایران، یک دکل نفتی را در دولت سابق خریداری کرده و به «دوبی آورده است، اما مسائلی پیش آمده که نتوانسته‌اند آن را وارد کشور کنند».
به گفته آقای دهدشتی، این دکل «عملا فرسوده و قدیمی بوده است».
وی همچنین در پاسخ به سوالی گزارش‌ها درباره «گم شدن» چهار دکل خریداری شده از سوی ایران را «ضد و نقیض» و «مبهم» خوانده و گفت که «این اطلاعات دقیق نیست و نمی‌توان به آن استناد کرد».
بیژن زنگنه، وزير نفت ايران، روز سه‌شنبه، دوم تير، گزارش‌ها درباره «مفقود شدن» يک دکل نفتی خريداری شده از يک شرکت خارجی در دولت گذشته را تایيد کرده و گفته بود که با «پيگيری و شکايت» اين وزارتخانه، پرونده‌ای در اين زمینه تشکيل شده است.
نادر قاضی‌پور، نماينده اروميه در مجلس، در مهرماه ۹۳ خبر داده بود که يک دکل نفتی به نام «دين» به قيمت ۸۷ ميليون دلار در سال ۹۰ از يک شرکت ترکيه‌‌ای خريداری شده، اما در نهايت به ايران تحويل نشده و اينک در يک «کشور همسايه» به کار گرفته شده است.
پس از آن رسانه‌های ایران خبر دادند که شرکت «دين» در ترکیه یک شرکت واسطه بوده و این دکل را از یک شرکت رومانیایی برای شرکت تاسیسات دریایی ایران خریداری کرده است.
به گفته آقای قاضی‌پور، بر اساس قرارداد، ۲۰ درصد از بهای اين دکل حفاری به عنوان پيش‌پرداخت و ۸۰ درصد باقي‌مانده نيز پس از تحويل دکل بايد به شرکت ترکيه‌ای پرداخت می‌شده، اما با وجود این، طرف ايرانی تمامی بهای دکل را به تدريج پرداخت کرده است.
در همین حال ناصر سراج، رئیس سازمان بازرسی کل کشور، روز سه‌‌شنبه، ۹ تیر، در این باره گفت: «افرادی که این پول را هزینه کرده‌اند تاکنون نتوانسته‌اند هیچ دلیلی ارائه کنند که این پول حتماً به شرکت فروشنده تحویل شده است
این در حالی است که علی طاهری، مدیرعامل سابق شرکت تاسیسات دریایی که خرید این دکل در زمان او انجام شده، یک روز پیش از آن در مصاحبه با خبرگزاری تسنیم گفته بود که بخشی از پول به شرکت رومانیایی پرداخت شده و «مابقی پول نزد شرکت واسطه است که رسماً هم دریافت آن را اعلام کرده است».
آقای دهدشتی در مصاحبه خود همچنین گفت که شرکت «دين» یک شرکت «صوری و کاغذی» بوده که در ترکیه ثبت شده و «برخی» از افرادی که این شرکت را ثبت کرده‌اند ایرانی بوده‌اند.
این نماینده مجلس همچنین خبر داد که با ورود سازمان بازرسی به این پرونده در سال گذشته «چند نفر» دستگیر شده‌اند.
خبرگزاری فارس روز ۲۷ دی‌ماه ۹۳ به نقل از «منابع آگاه» در شرکت تاسیسات دریایی خبر داده بود که تعدادی از «متهمان فساد» در این شرکت بازداشت شده‌اند
Submit to DeliciousSubmit to DiggSubmit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to TwitterSubmit to LinkedIn