Warning
  • JLIB_APPLICATION_ERROR_COMPONENT_NOT_LOADING
  • JLIB_APPLICATION_ERROR_COMPONENT_NOT_LOADING
  • JLIB_APPLICATION_ERROR_COMPONENT_NOT_LOADING
  • Error loading component: com_content, Component not found.
  • Error loading library: joomla, Library not found.
  • Error loading library: joomla, Library not found.
  • Error loading library: joomla, Library not found.
  • Error loading component: com_content, Component not found.
  • Error loading component: com_content, Component not found.

ادامه مذاکرات اتمی وین؛ ایران پیشنهادات تازه‌ای ارائه داده است

آذوح: مذاکرات هسته‌ای در وین با نشست معاونان وزرای خارجه ایران، معاون وزیر خارجه آمریکا و دستیار ویژه باراک اوباما، ادامه یافت و هنوز از رفع اختلافات اساسی از جمله مسئله تحریم تسلیحات متعارف ایران، گزارشی منتشر نشده است.
محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ایران عصر روز چهارشنبه برای رفع اختلاف‌های موجود بر سر متن توافق جامع هسته‌ای با فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و هماهنگ کننده گروه ۱+۵ دیدار و گفتگو کرد.
به گزارش خبرگزاری‌ها، عباس عراقچی و مجید تخت‌روانچی معاون وزیر خارجه ایران، و وندی شرمن معاون وزیرخارجه آمریکا به همراه رابرت مالی، برای کاستن از اختلاف‌ها و تکمیل نگارش ضمائم توافق هسته‌ای، روز چهارشنبه ۱۷ تیر از ساعت ۹ صبح به وقت محلی نشستی را برگزار کردند.
از سوی دیگر، علی اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران و ارنست مونیز، وزیر انرژی آمریکا نیز با یکدیگر دیدار و گفتگو کردند. گزارش شده است که هلگا اشمیت، معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز در این روز با آقای تخت روانچی گفتگو کرد.
معاونان وزرای خارجه ایران و آمریکا، سه‌شنبه شب نیز مذاکرات را پی گرفته بودند. همزمان، گفت و گوهای کارشناسی نیز در وین پیگیری می شود.
روز چهارشنبه یک دیپلمات ایرانی در وین از پیشنهادهای جدید ایران برای حل موضوعات مورد اختلاف خبر داد. این دیپلمات به خبرگزاری ایسنا گفت ایران «پیشنهادهای سازنده‌ای» برای حل موضوعات مورد اختلاف ارایه کرده است.
او که نخواست نامش فاش شود گفته «هیچ انعطافی برای تغییر خطوط قرمز نیست» و در بحث هسته‌ای تحریم‌ها و برخی موضوعات مهم دیگر هنوز اختلافات باقی است.
همچنین بهروز کمالوندی، سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران که سه شنبه شب با تلویزیون دولتی ایران گفتگو می کرد، با اعلام رضایت از مذاکرات فنی هسته ای اعلام کرد هیچ‌کدام از طرح‌های تحقیق و توسعه هسته ای ایران قرار نیست تحت تأثیر قرار بگیرد و محدودیتی در این امر وجود ندارد.
​گفت و گوهای هسته‌ای بنا به اعلام مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا برای چند روز ادامه پیدا می‌کند. ماری هارف سخنگوی وزارت خارجه آمریکا نیز روز سه‌شنبه گفت که شرایط توافق موقت ژنو تا روز ۱۹ تیر تمدید شده است.
در پی به درازا کشیدن مذاکرات وین در روز سه‌شنبه، تعدادی از وزرای خارجه وین را ترک کردند اما قرار است که چهارشنبه شب دوباره به وین بازگردند. بر این اساس احتمال می‌رود که نشست مشترک ۱+۵ و ایران روز پنجشنبه برگزار شود.
بر اساس مهلت تعیین شده توافقی توسط ایران و ۱+۵، مذاکرات باید تا سه‌شنبه ۱۶ تیر به نتیجه می‌رسید اما فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا اعلام کرد که به دلیل باقی ماندن برخی اختلافات طرفین توافق کرده اند که بدون اعلام مهلت جدیدی برای توافق، مذاکرات خود را برای چند روز دیگر ادامه دهند.
عباس عراقچی، معاون وزیر خارجه ایران، روز سه‌شنبه موضوع لغو تحریم‌ها را یکی از اختلاف‌های اصلی باقی‌مانده بر سر دستیابی به توافق نهایی اعلام کرد.
Submit to DeliciousSubmit to DiggSubmit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to TwitterSubmit to LinkedIn