محمد هاشمی‌رفسنجانی: نمی‌توان در حادثه منا دولت سعودی را مقصر دانست

آذوح: محمد هاشمی‌رفسنجانی رئیس دفتر آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس درباره حادثه دلخراش منا که منجر به جان باختن 717 زائر و زخمی شدن 863 تن دیگر گردید با بیان اینکه نمی‌توان در این حادثه دولت سعودی را مقصر دانست، گفت همین دولت هر سال دو تا پنج میلیون عمره‌گزار و حج‌گزار را میزبانی می‌کند و حوادث کمی اتفاق می‌افتد.
محمد هاشمی در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه احزاب خبرگزاری فارس، با اشاره به این حادثه در سرزمین منا در مناسک حج امسال اظهار داشت: اینکه حج‌گزاران در مسجدالحرام و سرزمین منا جان خود را از دست دادند، حادثه بسیار تلخی است.
هاشمی ادامه داد: ما نمی‌توانیم بگوییم مقصر کیست و باید مقصر را شناسایی کرد چرا که صرف وقوع این حادثه در یک کشور دلیل نمی‌شود که ما مسئولان آن کشور را مسئول وقوع این حادثه بدانیم.
رئیس دفتر آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی با اشاره به اتفاق مسجدالحرام و ازدحام امروز در سرزمین منا تصریح کرد: این موضوعات باید توسط متخصصین کارشناسان در محل بررسی شده و سپس حکم صادر شود و از این رو بنده نمی‌توانم قضاوت کنم.
«قضاوت در این مسائل مشکل است، در تهران 8 میلی‌متر باران آمد و چندین کشته داشتیم اما این دلیل نمی‌شود که قضاوت کنیم چه کسی مسئول است
وی در پاسخ به سوال خبرنگار فارس که مگر دولت سعودی به عنوان مجری برگزاری حج وظیفه تأمین امنیت جان زائران خانه خدا را بر عهده ندارد، گفت: امنیت در حوادث نیست چرا که ممکن است در اثر طوفان، جرثقیل سقوط کند و می‌دانیم که طوفان یک حادثه طبیعی است و روزانه در مکان‌های مختلف طوفان و سیل جان عده‌ای را می‌گیرد و آن دولت مقصرش نیست، فرض کنیم با دولت عربستان، آمریکا و اسرائیل مشکل داریم اما نمی‌توان بر این اساس آنها را مقصر اعلام کنیم.
وی همچنین گفت: من زمانی می‌توانم در این باره نظر بدهم که در محل باشم، ببینم و آن را بررسی کنم، نه اینکه از راه دور دست به قضاوت بزنم که منتج به قضاوت سیاسی و عجولانه شود.
وی در این مصاحبه متذکر شد: درست است این حادثه دلخراش است اما نمی‌توان گفت که آیا این دولت مقصر بوده یا خیر و از اینجا برای آنها حکم صادر کرد.
Submit to DeliciousSubmit to DiggSubmit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to TwitterSubmit to LinkedIn