Warning
  • JLIB_APPLICATION_ERROR_COMPONENT_NOT_LOADING
  • JLIB_APPLICATION_ERROR_COMPONENT_NOT_LOADING
  • JLIB_APPLICATION_ERROR_COMPONENT_NOT_LOADING
  • Error loading component: com_content, Component not found.
  • Error loading library: joomla, Library not found.
  • Error loading library: joomla, Library not found.
  • Error loading library: joomla, Library not found.
  • Error loading component: com_content, Component not found.
  • Error loading component: com_content, Component not found.

«جابه‌جایی» موشک‌های حزب‌الله لبنان؛ آزمایش سپر ضد موشکی اسرائیل

آذوح: یک روز پس از آن که رسانه‌های آمریکا از انتقال «سامانه‌های پیشرفته موشکی» توسط حزب‌الله لبنان به خاک لبنان خبر دادند، اسرائیل می گوید یک «سامانه پیشرفته پدافند موشکی» یا «سپر ضد موشکی» خود را به طور «موفقیت‌آمیز» آزمایش کرده‌است.



به نوشته خبرگزاری آسوشیتدپرس، وزارت دفاع اسرائیل روز جمعه سیزدهم دی با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که آزمایش انجام‌شده «نقطه عطفی مهم» در ساخت سامانه «ارو ۳» است.



بنا بر این گزارش، یائیر راماتی، از مقامات وزارت دفاع اسرائیل گفته‌است که این سامانه که برای انهدام موشک‌های دوربرد مهاجم و هم‌چنین هدف قرار دادن اهدافی بیرون از جو زمین طراحی شده «به طور کامل آزمایش شده‌است



این سامانه بخشی است از یک سیستم دفاعی چندلایه که اسرائیل برای دفاع در برابر تهدیدهای موشکی احتمالی از سوی نوار غزه، حزب‌الله لبنان، و موشک‌های دوربرد ایران در دست ساخت دارد.



خبر این آزمایش موشکی یک روز پس از آن منتشر می‌شود که روزنامه «نیویورک تایمز» از انتقال موشک‌های دوربردی که «ایران و سوریه» در اختیارش قرار داده‌اند به خاک لبنان خبر داد.



این روزنامه از قول «رونن برگمان، تحلیلگری که تماس‌های نزدیکی با مقام‌های اطلاعاتی اسرائیل دارد» نوشت که در بحبوحه درگیری‌های سوریه، حزب‌الله لبنان مشغول است تا موشک‌های دوربردی که در پایگاه‌هایی در خاک سوریه نگهداری می‌کرد را به لبنان انتقال دهد.



به گفته این «منبع»، این انتقال در حالی رخ داده که اسرائیل از چندی پیش «کارزاری را برای هدف قرار دادن اهداف مختلف در سوریه جهت جلوگیری از تحویل موشک‌های جدید به حزب‌الله آغاز کرده‌است



بنا بر این گزارش، با وجود این اقدامات، نیروهای حزب‌الله موفق شده‌اند تا «بیشتر موشک‌های دوربرد زمین به زمین که از ایران و سوریه تحویل گرفته‌بودند را به شکل قطعات پیاده‌سازی شده درآورده و به لبنان منتقل کنند



نیویورک تایمز می‌نویسد که به گفته رونن برگمان، که از تحلیلگران امنیت ملی اسرائیل است، این موشک‌ها شامل موشک‌های دوربرد «اسکاد دی» می‌شوند که قادرند اهدافی را در عمق اسرائیل هدف قرار دهند.



روزنامه «وال‌استریت جورنال» نیز روز پنج‌شنبه در گزارشی نوشت که به گفته مقامات فعلی و پیشین آمریکایی، «حزب‌الله با استفاده از اعتشاشات سوریه اقدام به قاچاق قطعات کرده» و هم‌اینک «برخی قطعات سامانه‌های قدرتمند موشکی ضدناو» به صورت قاچاق به منطقه تحت کنترل حزب‌الله در لبنان منتقل شده‌است.



به گفته این مقامات آمریکایی که نامشان در این گزارش ذکر نشده، این موشک‌های به اضافه دیگر سامانه‌هایی که می‌تواند هواپیماها و پایگاه‌های اسرائیل را هدف قرار دهد، «هدایت‌پذیر» هستند و این برای حزب‌الله که تاکنون راکت‌هایی بی‌هدف را به سمت اسرائیل پرتاب می‌کرد «یک ارتقای قدرت مهم» به‌شمار می‌آید.



جمهوری اسلامی ایران همواره خبرهایی در مورد پیشرفت در زمینه ساخت انواع موشک‌های جدید منتشر می‌کند و در همین زمینه حسین دهقان، وزیر دفاع ایران، روز هیجدهم آبان، از افتتاح خط تولید موشک پدافند هوایی جدیدی با نام «صیاد ۲» خبر داد که به گفته او موشکی با سوخت جامد و با برد متوسط و ارتفاع بلند است.



بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، یازدهم مهرماه گفت که ایران بر روی ساخت موشک بالستیک قاره‌پیما کار می‌کند. نتانیاهو افزوده که این موشک می‌تواند روزی آمریکا را هدف قرار دهد.







Submit to DeliciousSubmit to DiggSubmit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to TwitterSubmit to LinkedIn