Warning
  • JLIB_APPLICATION_ERROR_COMPONENT_NOT_LOADING
  • JLIB_APPLICATION_ERROR_COMPONENT_NOT_LOADING
  • JLIB_APPLICATION_ERROR_COMPONENT_NOT_LOADING
  • Error loading component: com_content, Component not found.
  • Error loading library: joomla, Library not found.
  • Error loading library: joomla, Library not found.
  • Error loading library: joomla, Library not found.
  • Error loading component: com_content, Component not found.
  • Error loading component: com_content, Component not found.

بیانیه مشترک هفت کشور علیه حملات هوایی روسیه در سوریه

آذوح: آمریکا، آلمان و چند کشور دیگر از روسیه خواستند، حمله به نیروهای میانه‌روی مخالف اسد را پایان دهد. در این حمله غیرنظامیان نیز کشته می‌شوند. دولت عراق "احتمالا" با حمله‌هوایی روسیه به "داعش" در این کشور مخالفت نخواهد کرد.
در بیانیه مشترکی که آلمان، ایالات‌متحده، بریتانیا و فرانسه در شامگاه پنجشنبه (یکم اکتبر / ۹ مهر) منتشر کردند از روسیه خواسته شده است که حمله‌های هوایی خود در سوریه را بر مبارزه علیه جنگجویان "دولت اسلامی" متمرکز کند.
ترکیه، عربستان و قطر نیز از این بیانیه پشتیبانی کرده‌اند.
در بیانیه مذکور همچنین تاکید شده است که حمله‌های روسیه به مواضع گروه‌های گوناگون اپوزیسیون سوری سبب ناامنی و تقویت افراط‌گرایی در سوریه خواهد شد.
آنها "نگرانی عمیق" خود را از حملات هوایی روسیه در حما، حمص و ادلب ابراز کرده و در بیانیه خود آوردند: «این حملات غیر نظامیان را قربانی کرد نه شبه‌نظامیان تروریست دولت اسلامی را
در بیانیه گفته شده است: «ما روسیه را فرا می‌خوانیم تا به حملات خود علیه اپوزیسیون سوریه و غیر نظامیان به‌سرعت پایان داده و تلاش‌های خود را بر مبارزه با دولت اسلامی متمرکز سازد
اتحادیه اروپا نیز روز جمعه (۲ اکتبر) بعد از انتشار گزارش‌هایی در مورد قربانی شدن غیر نظامیان اعلام کرد، حملات هوایی روسیه باید شبه‌نظامیان "دولت اسلامی" را هدف قرار دهد و به صورت هماهنگ‌انجام شود تا غیر نظامیان قربانی نشوند.
اما علاوه بر غرب فعالان سوری نیز مسکو را مورد انتقاد قرار داده و می‌گویند، مخالفان میانه‌روی اسد که مورد حمایت آمریکا قرار دارند نیز هدف این حملات قرار گرفته‌اند.
بر اساس گزارش‌هایی که خبرگزاری‌ها به نقل از نیروهای اپوزیسیون و گروه دیده‌بان حقوق بشر سوریه (مستقر در لندن) منتشر کرده‌اند، در حمله‌های هوایی روسیه در سوریه گروه های شورشی میانه‌رو نیز هدف قرار گرفته‌اند. این گروه‌ها از پشتیبانی غرب برخوردارند.
ادامه حمله‌های هوایی روسیه
خبرگزاری آلمان روز جمعه (۲ اکتبر) به نقل از خبرگزاری اینترفاکس نوشت: «در ۲۴ ساعت گذشته نیروهای روسی ۱۸ حمله هوایی علیه ۱۲ موضع "دولت اسلامی" انجام داده‌اند
در گزارش این خبرگزاری به نقل از وزارت دفاع روسیه آمده است که جنگنده‌های سوخو- ۳۴ روسی یک مرکز فرماندهی "دولت اسلامی" در جنوب غربی رقه را ویران کرده‌اند. در این منطقه یک فرودگاه نظامی وجود دارد.
در گزارش خبرگزاری آلمان آمار قربانیان اعلام نشده اما خبرگزاری فرانسه نوشت که در حمله هوایی روسیه به رقه دست‌کم ۱۲ شورشی وابسته به گروه تروریستی "دولت اسلامی" کشته شدند.
به گفته یک سخنگوی "ائتلاف ملی سوریه" که بزرگ‌ترین ائتلاف گروه‌های اپوزیسیون سوریه به‌شمار می‌رود، در حمله‌های هوایی روسیه تاکنون ده‌ها غیرنظامی نیز کشته شده‌اند. روسیه این خبر را تکذیب کرده است.
چشم‌انداز دخالت روسیه در سوریه
روز جمعه الکسی پوشکوف، رئیس کمیته روابط خارجی پارلمان روسیه در گفت‌وگو با شبکه رادیویی فرانسوی
"اروپا ۱" اظهار داشت که حمله‌های هوایی روسیه در سوریه به احتمال زیاد به مدت سه تا چهار ماه ادامه خواهند یافت. پوشکوف همچنین گفت، این حمله‌ها شدت می‌یابند.
اظهارات این سیاستمدار روسی ساعاتی پیش از دیدار سران آلمان، اوکراین، فرانسه و روسیه پخش شد.
روز جمعه (۲ اکتبر) سران چهار کشور در باره بحران اوکراین مذاکره می‌کنند.
پیش از آغاز مذاکرات، ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه با فرانسوا اولاند، همتای فرانسوی خود ملاقات کرد. پوتین همچنین با آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان دیداری دوجانبه خواهد داشت.
احتمال دخالت نظامی در عراق
روز جمعه حیدر عبادی، نخست‌وزیر عراق در مصاحبه با شبکه تلویزیونی "فرانس ۲۴" به طور تلویحی گفت با دخالت نظامی سوریه در کشورش مخالفتی ندارد. او عنوان کرد اگر روسیه در این مورد به دولت عراق پیشنهادی عرضه کند، بغداد به احتمال زیاد اجازه حمله‌های هوایی این کشور علیه مواضع "دولت اسلامی" را صادر خواهد کرد.
دولت روسیه نیز آمادگی خود را برای مبارزه علیه شورشیان "دولت اسلامی" در عراق اعلام کرد. شرط دخالت مستقیم روسیه در عراق، "تقاضای رسمی" عنوان شده است.
به گزارش خبرگزاری فرانسه، سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه در این زمینه گفته است، در صورتی که دولت عراق یا سازمان ملل از روسیه دعوت کنند که در سوریه دخالت نظامی کند، ارتش این کشور برای مقابله با نیروهای "دولت اسلامی" درنگ نخواهد کرد.
لاوروف با بیان اینکه کشورش در حال حاضر برنامه‌ای برای مبارزه با "دولت اسلامی" در عراق ندارد اظهار داشت: «ما دعوت نشده‌ایم، و هم‌چنان که می‌دانید، ما مردم با نزاکتی هستیم و بدون دعوت جایی نمی‌رویم.»
Submit to DeliciousSubmit to DiggSubmit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to TwitterSubmit to LinkedIn