Warning
  • JLIB_APPLICATION_ERROR_COMPONENT_NOT_LOADING
  • JLIB_APPLICATION_ERROR_COMPONENT_NOT_LOADING
  • JLIB_APPLICATION_ERROR_COMPONENT_NOT_LOADING
  • Error loading component: com_content, Component not found.
  • Error loading library: joomla, Library not found.
  • Error loading library: joomla, Library not found.
  • Error loading library: joomla, Library not found.
  • Error loading component: com_content, Component not found.
  • Error loading component: com_content, Component not found.

شورای همکاری خلیج: دخالت‌های ایران خطر جنگ مذهبی را به وجود آورده است

آذوح: وزرای امور خارجه کشورهای شورای همکاری خلیج، مخالفت خود را با دخالت‌های ایران در امور داخلی کشورهای عضو شورا اعلام کردند.
به گزارش روزنامه اماراتی البیان، بیانیه پایانی ۱۳۶مین نشست وزرای امور خارجه کشورهای عضو شورای همکاری خلیج که سه‌شنبه ۱۵ سپتامبر به ریاست دکتر خالد العطیه وزیر امور خارجه قطر رئیس دوره‌ای این شورا برگزار شد، مخالفت قاطع خود را با تلاش‌های ایران از راه ایجاد تفرقه و فتنه مذهبی میان شهروندان کشورهای شورا و آسیب رسانی به امنیت، ثبات و منافع این شهروندان اعلام شده است.
محکومیت دخالت‌های ایران
بنا به این گزارش، بیانیه پایانی ۱۳۶مین نشست وزرای امور خارجه کشورهای عضو شورای همکاری خلیج که سه‌شنبه ۱۵ سپتامبر به ریاست دکتر خالد العطیه وزیر امور خارجه قطر، رئیس دوره‌ای این شورا برگزار شد، مخالفت قاطع خود را با تلاش‌های ایران از راه ایجاد تفرقه و فتنه مذهبی میان شهروندان کشورهای شورا و آسیب رسانی به امنیت، ثبات و منافع این شهروندان اعلام شده است.
این بیانیه افزوده است که این دخالت‌ها از راه پناه دادن به افراد تحت تعقیب عدالت، افتتاح اردوگاه‌های آموزش تروریست‌ها، قاچاق اسلحه، اجرای عملیات تروریستی داخل کشورهای شورای همکاری، همانگونه که اخیرا در بحرین روی داد، تخریب، اقدام‌های تروریستی و اعلام تخریب آمیز و مواضع مسئولان بلندپایه ایرانی صورت می‌گیرد.
این بیانیه تاکید کرده است سیاست‌های ایران که بر پایه دخالت در امور داخلی کشورهای عضو شورای همکاری خلیج استوار است «تهدیدی خطرناک برای امنیت و ثبات منطقه‌ای و بین‌المللی به وجود می‌آورد، به ویژه این‌که این دخالت‌ها به سطح بی‌سابقه‌ای رسیده و قوانین معمول در تعامل میان کشورها را نقض می‌کند. این دخالت‌ها همچنین تهدید شعله‌ور کردن جنگ فرقه‌ای خطرناک و غیر قابل کنترلی را دامن زده است
شورای همکاری خلیج از ایران خواست به شکلی فوری این اقدام‌ها را متوقف کرده و به قوانین حسن همجواری و میثاق‌نامه‌های بین‌المللی پایبند باشد؛ قوانینی که ضامن امنیت و ثبات منطقه است. این شورا همچنین مخالفت خود با سخنان برخی از مسئولان ایرانی علیه کشورهای عضو شورا و دخالت در امور داخلی آن‌ها را محکوم کرده است.
جزیره‌های اشغالی
شورای همکاری خلیج بر مواضع ثبات خود در مخالفت با ادامه اشغال جزایر اماراتی سه گانه از سوی ایران تاکید کرد. بیانیه نشست پایانی وزرای امور خارجه کشورهای عضو شورای همکاری خلیج بر پشتیبانی خود از حاکمیت ملی امارات بر جزایر سه‌گانه، آب‌های منطقه‌ای، حریم هوایی، سواحل و منطقه اقتصادی ویژه جزایر به عنوان بخشی جداناشدنی از امارات متحده عربی، تاکید کرد.
این بیانیه افزوده است که همه اقدام‌های ایران در جزایر سه‌گانه باطل است و هیچ چیزی از حقوق تاریخی و قانونی امارات که حاکمیتش را بر جزایر سه‌گانه اثبات می‌کند، تغییر نمی‌دهد.
بیانیه شورای همکاری خلیج از ایران خواست با تلاش‌های امارات متحده عربی برای حل و فصل مساله جزایر سه‌گانه از راه مذاکرات مستقیم یا دادگاه بین‌المللی، همراهی کند.
درباره پرونده هسته‌ای ایران، شورای همکاری بر موضع خود که بر ضرورت پایبندی ایران به توافقش با گروه ۱+۵ پافشار می‌کند، تاکید کرد. این بیانیه بر اهمیت نقش آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای در این خصوص تاکید کرده و افزوده است باید ابزاری کارآمد به منظور تحقیق از اجرای توافق که از راه‌های بازرسی و نظارت بر همه پایگاه‌های هسته‌ای و نظامی ایران اقدام می‌کند، به کار گرفته شود. این بیانیه ادامه داده است که در صورت نقض توافق از سوی ایران، باید فورا تحریم‌ها علیه این کشور اعمال شود. شورای همکاری خلیج همچنین بر ضرورت اجرای قطعنامه ۲۲۳۱ ژوئیه گذشته شورای امنیت در خصوص توافق هسته‌ای ایران از جمله بخشی که مرتبط با موشک‌های بالستیک است، تاکید کرد.
تمجید از پیروزی‌ها
شورای همکاری خلیج از پیروزی‌های مقاومت مردمی و ارتش هوادار مشروعیت در یمن علیه شبه‌نظامیان حوثی و علی عبدالله صالح و موفقیتش در آزاد سازی عدن و شماری دیگر از شهرهای یمنی، تمجید کرد.
این شورا در بیانیه خود بر پشتیبانی شورای همکاری از دولت مشروع یمن به منظور باز پس گیری حاکمیت بر کشور یمن و بازگرداندن امنیت و ثبات به آن تاکید کرد. در این زمینه از تلاش‌های سازمان ملل متحد به منظور یافتن راه حلی برای بحران یمن هم تمجید شده است.
تسلیت به خاطر شهادت سربازان
نشست وزرای امور خارجه شورای همکاری خلیج شهادت شماری از نیروهای امارات متحده عربی، پادشاهی سعودی، پادشاهی بحرین و جمهوری یمن را در جریان مشارکت در عملیات نظامی ائتلاف عربی به رهبری سعودی تسلیت گفت.
این بیانیه بر مشارکت نیروهای مسلح کشورهای شورای همکار در عملیات بازگرداندن امید که به منظور حمایت از مشروعیت در یمن و بازگرداندن امنیت و ثبات به این کشور و همچنین دفاع از امنیت و ثبات کشورهای شورای همکاری صورت می‌گیرد، تاکید کرد و افزوده است پشتیبانی از تلاش‌های مردم یمن به منظور بازپس گیری حاکمیت و بیرون راندن کودتاچیان ادامه خواهد داشت.
بیانیه همچنین بر ضرورت راه حل سیاسی در یمن برپایه ابتکار عمل خلیج و راهکارهای پیش بینی‌شده در گفت‌وگوی ملی یمن و کنفرانس ریاض و همچنین اجرای نامشروط قطعنامه ۲۲۱۶ شورای امنیت سازمان ملل متحد، تاکید کرد.
این بیانیه اقدام‌های شبه‌نظامیان حوثی‌ را در ممانعت از رسیدن کمک ها انسانی به سراسر یمن، محکوم کرده است.
شورای همکاری خلیج تجاوزهای شبه‌نظامیان حوثی به سفارتخانه‌های امارات متحده عربی، پادشاهی سعودی، قطر و دیگر گشورها را در صنعا محکوم و تاکید کرده است این اقدام‌ها نقض قوانین بین‌المللی و توافقنامه ۱۹۶۱ وین در خصوص روابط دیپلماتیک است.
از شورای امنیت هم خواسته شده است تا به مسئولیت خود در محافظت از نمایندگی‌های دپلماتیک برپایه اعراف و میثاقنامه‌های بین‌المللی عمل کند.
پشتیبانی از کویت
شورای همکاری خلیج حمایت قاطع خود را از کویت در اقدام‌هایی که برای حفاظت از امنیت و ثباتش انجام می‌دهد، تاکید کرد و افزود که امنیت کویت از امنیت شورای همکاری، جدا شدنی نیست.
این بیانیه از تلاش‌های دستگاه‌های امنیتی کویت و موفقیتش در انهدام شبکه‌ای که وابسته به یکی از سازمان‌های تروریستی است و برای بر هم زدن امنیت و ثبات کویت فعالیت می‌کرد، تمجید کرد.
کویت پیشتر از انهدام یک شبکه «جاسوسی و تروریستی» مرتبط با حزب‌الله لبنان و سپاه پاسداران ایران خبر داده بود.
بیانیه شورای همکاری خلیج، به اعلام کویت مبنی بر متلاشی کردن یک هسته مرتبط با یکی از گروه‌های تروریستی که برای برهم زدن امیت و ثبات این کشور فعالیت می‌کرد اشاره کرده و نسبت به خطرهایی که چنین اقدام‌هایی برای امنیت و حاکمیت ملی کویت در پی دارد ابراز ناخرسندی کرد.
شورای همکاری خلیج همچنین انفجارهای تروریستی که مساجدی در پادشاهی سعودی و کویت را هدف قرار داد و همچنین اقدام‌های تروریستی که بحرین در معرض آن قرار گرفت و شماری از نیروهای امنیتی و غیر نظامیان بی‌گناه طی آن قربانی شدند، محکوم کرد.
این شورا در همین خصوص از اقدام دستگاه‌های امنیتی در به شکست کشاندن عملیات قاچاق مواد منفجره خطرناک، اسلحه و مهمات به پادشاهی بحرین که از ایران فرستاده شده بودند، تمجید و تاکید کرد که شورای همکاری، از تمام اقدام‌های سعودی، کویت و بحرین برای حمایت از امنیتشان و تضمین سلامت شهروندان و مقیمان در خاک خود، حمایت می‌کند.
سوریه
شورای همکاری خلیج بر ضرورت یافتن راه حلی سیاسی برای بحران سوریه برپایه بیانیه نشست ژنو۱ و به دور از دخالت‌های خارجی تاکید کرد و افزود باید همه جنگجویان خارجی از سوریه خارج شوند.
این بیانیه از جامعه جهانی خواست به مسئولیت‌های خود در حمایت از پناهجویان سوری عمل کند و به کمک‌های کشورهای شورای همکاری برای کاهش رنج‌های آوارگان و پناهجویان سوری که در نتیجه اقدام‌های نظام بشار اسد گرفتار این وضعیت شده‌اند، اشاره کرد. این بیانیه تاکید کرد که با سوری‌های مقیم در کشورهای شورای همکاری برادرانه رفتار شده و برای آن‌ها خدمات بهداشتی رایگان و آموزش و اشتغال بر پایه نظام اقامت معمول فراهم شده است. به کمک‌های مالی و عینی کشورهای شورای همکاری به سوری‌های پناهجو در اردن، لبنان و دیگر کشورها و همکاری با کشورهای میزبان یا از راه سازمان‌های امدادرسان بین‌المللی نیز اشاره شده است.
عراق و لیبی
نشست وزرای شورای همکاری خلیج ابراز امیدواری کرده است که تصمیم دولت و پارلمان عراق برای برداشتن گام‌های اجرایی به منظور مبارزه با فساد، به تصحیح روند سیاسی بینجامد و باعث مشارکت همه طیف‌های مردم در این روند به صورت فعال شود.
این بیانیه همچنین خواستار حمایت جامعه جهانی از دولت لیبی شد و بر ضرورت متحد شدن تلاش‌ها برای مقابله با تجاوزها و کشتارهای گروه تروریستی داعش، تاکید کرد.
روهینگیا
شورای همکاری خلیج ادامه سیاست‌های نژادپرستانه، نسل کشی و نقض حقوق بشر را علیه شهروندان مسلمان روهینگیا در میانمار محکوم کرد و بار دیگر از جامعه جهانی به ویژه شورای امنیت خواست به منظور یافتن راه حلی برای این مساله در چارچوب تصمیمات سازمان همکاری‌های اسلامی و سازمان ملل متحد، اقدامی فوری انجام دهد. همچنین خواستار فراهم شدن کمک‌های انسانی فوری به نیازمندان و آسیب دیدگان شد.
العربیه
Submit to DeliciousSubmit to DiggSubmit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to TwitterSubmit to LinkedIn