از سرنوشت ۶۵ شهروند مفقود شده ایران در منا 'اطلاعی در دست نیست'

آذوح: به گفته مقام های ایرانی تاکنون اجساد ۳۷۷نفر از جان‌باختگان حادثه منا در عربستان سعودی، به ایران برگردانده شده
مقام های ایرانی می گویند که از سرنوشت ۶۵شهروند مفقود شده این کشور در جریان حادثه منا "اطلاعی در دست نیست."
سعید اوحدی، رئیس سازمان حج و زیارت ایران گفته است تاکنون اجساد ۳۷۷شهروند ایرانی به ایران تحویل شده "اما همچنان از سرنوشت ۶۵زائر دیگر بی اطلاعیم."
آقای اوحدی یکشنبه شب ۱۸مهرماه به تلویزیون ایران گفت: "روز شنبه سعودی ها به طور تمام وقت کار نکردند به همین خاطر انتقال پیکرهای شماری از جانباختگان که قرار بود شنبه به ایران برگردند، فعلا میسر نشده است اما حمید محمدی معاون سازمان حج و زیارت امروز ۱۹مهرماه به خبرگزاری فارس گفته اجساد "نزدیک به ۸۰جانباخته" دیگر که مراحل شناسایی شان انجام شده، امروز از جده به تهران منتقل می شوند.
در همین حال علی قاضی‌عسکر، نماینده آیت الله خامنه ای و سرپرست حجاج ایرانی گفته که مقام های سعودی اعلام کرده اند وسائل همراه غضنفر رکن‌آبادی سفیر پیشین ایران در لبنان که در حادثه منا مفقود شده بود، پیدا شده ولی پیکر وی هنوز تحویل داده نشده است.
حسین امبرعبداللیهان، معاون امور عربی وزارت امور خارجه ایران هم تعداد زائرانی را که هنوز وضعیت آنها مشخص نیست ۶۵نفر اعلام کرده و از تشکیل کمیته ای در این وزارتخانه برای پیگیری وضعیت مفقودشدگان خبر داده است. آقای امیرعبداللهیان گفته است که این کمیته تا تعیین سرنوشت همه این افراد به کار خود ادامه خواهد داد.
در گزارش دیگری حسین نوش آبادی، معاون پارلمانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به خبرگزاری خانه ملت وابسته به مجلس تعداد زائرانی که از آنها اطلاعی در دست نیست را ۱۵۰نفر عنوان کرده است. آقای نوش آبادی گفته "تعداد اندکی از فوت شدگان این حادثه با نظر و رضایت خانواده هایشان در عربستان دفن شده اند."
ایران می گوید که مقام های سعودی در روزهای اول حادثه منا همکاری مناسبی با ایران نداشته اند.
محمدعلی جعفری، فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی امروز گفته "آل سعود بداند خشم انقلابی ملتهای مسلمان در از دست دادن عزیزانشان در فاجعه منا دامان حکومت بیتدبیر عربستان را خواهد گرفت."
ازدحام جمعیت در جریان برگزاری مراسم رمی جمرات در روز عید قربان امسال به کشته شدن چند صد زائر انجامید که به گزارش منابع ایرانی، بیش از ۴۶۰تن از آنان شهروندان ایرانی بودند.
مقامات عربستان سعودی شمار کشته شدگان این واقعه را جمعا ۷۶۹نفر اعلام کرده‌اند که به این ترتیب، اکثر قربانیان از زائران ایرانی بوده‌اند.
بعضی چهره های سیاسی و رسانه های ایران آمار ارائه شده توسط منابع سعودی را نادرست می دانند و گفته‌اند که شمار قربانیان این واقعه بیش از چهار هزار نفر است.
Submit to DeliciousSubmit to DiggSubmit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to TwitterSubmit to LinkedIn