Warning
  • JLIB_APPLICATION_ERROR_COMPONENT_NOT_LOADING
  • JLIB_APPLICATION_ERROR_COMPONENT_NOT_LOADING
  • JLIB_APPLICATION_ERROR_COMPONENT_NOT_LOADING
  • Error loading component: com_content, Component not found.
  • Error loading library: joomla, Library not found.
  • Error loading library: joomla, Library not found.
  • Error loading library: joomla, Library not found.
  • Error loading component: com_content, Component not found.
  • Error loading component: com_content, Component not found.

جنگ دموگرافیک نژادگرایان علیه مناطق عرب نشین احواز ــ مهدی هاشمی

طی هفته‌های گذشته فعالان عرب احوازی حداقل سه مورد از عملیات حمله شهرداری و نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی به منازل مسکونی مردم عرب و تخریب این منازل را توثیق کردند. بنا به عکس‌ها و فیلم‌های رسیده از احواز، در ۳ عملیات مذکور حداقل ۱۰ منزل مسکونی مردم احوازی با بلدوزرهای جمهوری تخریب شده است.
مهدی هاشمیدر یکی از فیلم‌های رسیده از احواز، زنان عرب را نشان می‌دهد که جهت ممانعت از تخریب منزلشان در برابر بلدوزر نشسته‌اند و یکی از آنها به ماموران می‌گفت که او صاحب ۵ فرزند است و اگر می‌خواهند خانه‌اش را خراب کنند بهتر است اول او را بکشند!
جمهوری اسلامی گرچه تخریب خانه‌های عرب‌ها در فلسطین توسط اسرائیل به عنوان یک مجازات گروهی، را محکوم می‌کند، اما خود طی یک برنامه مهندسی شده و بدون آنکه احوازی‌ها جرم خاصی مرتکب شده باشند خانه‌هایشان را تخریب می‌کند.
تخریب خانه‌های مردم عرب در مناطق مختلف شهر احواز از دیر باز هر از چند گاهی به بهانه‌های مختلف صورت می‌گرفته و اخیرا شدت یافته است. مسئولان گماشته دولت مرکزی در احواز بهانه‌هایی نظیر ساخت وساز غیرمجاز و افزایش جرائم در برخی مناطق حاشیه‌نشین را بهانه‌هایی کافی برای تخریب خانه‌های مردم عرب دانسته‌اند.
در دهه هشتاد شمسی کوی سپیدار شهر احواز که در آن هزاران تن از مردم عرب زندگی می‌کردند بشکل کامل تخریب شده و ساکنان این کوی آواره شده و به حاشیه فقیر‌نشین شهر احواز پناه بردند. ساکنان این کوی تماما عرب بودند و کوی مذکور که مردمی کاملا فقیر را در بر می‌گرفت در نزدیکی مناطق مهاجر نشین قرار داشت.
کوی معروف به ۴۰۰ دستگاه نیز کوی دیگری است که ظرف یک روز به شکل کامل تخریب شده و ساکنان این کوی نیز آواره شدند.
احوازعلاوه بر این ماموران جمهوری اسلامی ایران منازل عدیدی از مردم عرب را در مناطق مختلف شهر احواز تخریب کردند. در محله‌های اطراف مناطق مهاجر نشین و مرفه نشین نظیر کوی کیانپارس و گلستان و لشکر، شمار زیادی از خانه‌های مردم عرب که از دوران دور در این منطقه ساکن بوده‌اند تخریب شده است.
در سال ۲۰۱۳ نیز شمار زیادی از خانه‌های مردم عرب در منطقه چنیبه احواز در یک روز تخریب شد و یک نوجوان ۱۵ ساله عرب بنام مرتضی سویدی که در برابر تخریب خانه‌اش ایستادگی کرده و به سوی ماموران سنگ پرانی کرده بود، به ضرب گلوله مامور نیروی انتظامی جان باخت.
علاوه بر تخریب خانه‌های مردم عرب برنامه‌ریزان شهری در احواز به منظور محدود ساختن توسعه جغرافیایی حاشیه‌نشینان عرب، اقدام به ساخت دیوارهای بوتنی جداکننده در اطراف مناطق عرب‌نشین کرده‌اند. این دیوارها علاوه بر محدود ساختن ساخت و ساز و توسعه ساخت در این مناطق، از لحاظ امنیتی نیز برای جمهوری اسلامی اهمیت داشته و بدین وسیله سعی در کنترل اعتراضات مردم عرب داشته است.
احواز (1)سیاست ساخت دیوارهای جداکننده جهت جدا کردن محلات عرب‌نیشین از محلات مهاجر نشین، علاوه بر تطبیق تقسیمات نژادی در واقعیت، نشان دهنده طرح‌های دولت نژادگرای ایران در مهندسی شهری احواز است.
در حال حاضر مهندسان جغرافیای شهری در احواز سعی دارند تا با استفاده از راهکارهای فیزیکی خشن، تجمعات عرب نشین واقع در مرکز شهر احواز را یا پاکسازی کرده و یا بواسطه دیوارهای بتونی در مساحت‌های فعلی محصور کنند. با این کار آنها می‌توانند فضای بیشتری برای توسعه محلات مهاجرنشین غیرعرب داشته و فضای مناسب برای اسکان مهاجران آتی در مناطق مرکزی شهر را داشته باشند.
اهمیت مرکز شهر برای مهندسان شهری احواز زمانی قابل درک است که نقش مورد انتظار مهندسان اجتماعی دولت مرکزی از مهندسی جغرافیای شهری برای محو هویت عربی احواز را مدنظر بگیریم. دولت مرکزی جهت مصادره هویت عربی احواز نیاز به در دست گرفتن نقاط مرکزی شهر احواز بشکل کامل دارد. ملکیت تمامی این مناطق مرکزی شهر تاکنون بشیوه‌های مختلف توسط دولت مصادره شده و در اختیار مهاجران غیرعرب قرار داده شده است.
احواز (2)بمنظور پیاده سازی طرح‌های غیرانسانی مهندسان اجتماعی دولت مرکزی، پیوستگی جغرافیایی مناطق مرکزی و مهاجر نشین یک شرط اساسی محسوب می‌شود. این پیوستگی جغرافیایی نقش مهمی در افزایش توانائی دولت در خلق هویت غیرعربی جدید در شهر احواز ایفا می‌کند.
تبعیض نهادینه و طراحی شده دولت در زمینه‌های اقتصادی و اعطای فرصت‌های شغلی تنها به مهاجران غیرعرب، به خودی خود نقش مهمی به مناطق مهاجرنشین در پروژه فارسی‌سازی احواز می‌دهد. این مناطق به دلیل اختلاف فاحش وضعیت اقتصادیشان با مناطق عرب‌نشین فقیر، به عنوان یکی از جاذبه‌های هویت غیرعربی جعلی جدید، نقش ایفا می‌کنند.
از طرف دیگر مخفی ساختن محلات عرب نشین در پشت دیوارهای بتنی بلند سبب می‌شود تا دولت دست خود را از حذف اندک خدمات شهری که شاید قبلا به آنها می‌داده را کاملا باز ببیند. بدین ترتیب اکثریت مناطق عرب نشین در وضعیت اقتصادی خیلی ضعیف در حاشیه مناطق مرکزی مهاجر نشین بسر خواهند برد. در چنین وضعیتی حس ذاتی انسان‌ها در گرایش به وضعیت معیشتی بهتر سبب خواهد شد تا مهاجران مرفه با هویت جعلی جدید را بعنوان نماد پیشرفت و توسعه یافتگی جابزند. این امر نیز به تسریع روند فارسی سازی احواز شتاب بیشتری خواهد داد.
آنچه روشن مهندسان جغرافیای شهری در احواز همزمان با افزایش شدید میزان مهاجرت غیرعرب‌ها و بویژه لرها به احواز، تصمیم بر حذف تجمعات مسکونی عرب نشین واقع در مرکز شهر احواز گرفته‌اند. گرچه دیوارهای بتنی و تخریب خانه‌های مردم عرب یکی از ابزارهای اجرای این طرح‌هاست اما سازماندهی اجتماعی مهاجران بواسطه موسسات مذهبی و ملی نظیر بسیج و سازمان‌های سیاسی ایدئولوژیک نظیر پان‌ایرانیسم نقشی مهمی برای مهیا ساختن مهاجران برای مشارکت در سرکوب هرگونه اعتراض احتمالی ملت عرب احواز، ایفا می‌کند. پیشتر بارها دولت مرکزی با استفاده از مهاجران در محمره و احواز، اعتراضات مردم عرب را سرکوب کرده است.
Submit to DeliciousSubmit to DiggSubmit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to TwitterSubmit to LinkedIn