سرمایه گذاری، حلقه مفقود اقتصاد آذربایجان غربی

بهره گیری از سرمایه های داخلی و خارجی از طریق جذب سرمایه گذاران توانمند و دارای صلاحیت، راهی مطمان برای تسریع و شتاب حركت اقتصاد به سوی توسعه و ایجاد اشتغال پایدار است و در این بین استان آذربایجان غربی با توجه به وجود پتانسیل ها و قابلیت هایش، مناسب و آماده سرمایه گذاری است. اما آنچه که در ظاهر و باطن امر پیداست، این استان با وجود آنکه از حیث وجود فرصت ها و پتانسیل های سرمایه گذاری،جزئی از مناطق سرشار و غنی کشور و منطقه آذربایجان به شمار می آید، اما نتوانسته است که آنطور که باید در جذب سرمایه گذار موفق عمل کرده و از این راه سودآوری کند.
به گزارش دورنانیوز، اهمیت سرمایه گذاری به عنوان یک مقوله اقتصادی سبب شده که این موضوع همواره به عنوان یکی از عوامل اساسی در توسعه اقتصادی و صنعتی جوامع مطرح باشد و دولتها را بر آن دارد تا توجه ویژه ای به امر سرمایه گذاری برای دستیابی به یک اقتصاد توسعه یافته معطوف دارند.
در جهان امروز به خصوص در دهه های اخیر، سرمایه گذاری داخلی و خارجی به عنوان یکی از ابزارهای مهم برای دستیابی به نرخ رشد اقتصادی بالاتر، تولید ثروت و زندگی بهتر مطرح است.
با توجه به موقعیت جغرافیایی، امکانات مرزی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی آذربایجان غربی، توجه به استفاده از ظرفیت های سرمایه گذاری داخلی و خارجی در این استان را باید کوششی آگاهانه برای رسیدن به رشد اقتصادی در دراز مدت تلقی کرد که نتیجه آن سرعت بخشیدن به توسعه کشور اسلامی است.
گوشه ای از قابلیت ها و پتانسیل های آذربایجان غربی برای سرمایه گذاری سود آور و پربازده:
استان  آذربایجان غربی در شمالغرب کشور و غرب منطقه آذربایجان واقع است و نزدیک به %۲٫۵  از مساحت کل کشور را با وسعت ۳۷ هزار و ۶۱۴ کیلومتر مربع بدون احتساب دریاچه اورمیه به خود اختصاص داده است. جمعیت استان آذربایجان غربی طبق سرشماری سال ۱۳۸۵ – ۲٫۸۷۳٫۴۵۹ نفر می‌باشد که ۴٫۰۸ درصد جمعیت کل کشور را در خود جای داده‌است و از این لحاظ هشتمین استان پرجمعیت کشور به شمار می‌آید.
در این استان آذربایجانی، زمینه های مساعدی اعم از توانمندی های آب و خاک، صنعت و معدن، کشاورزی، بازرگانی و گردشگری وجود دارد که همه اینها می توانند در صورت جذب سرمایه گذار داخلی و خارجی روند توسعه استان را شتاب بخشند.
آب کافی، زمین حاصلخیز، وجود مناطق جنگلی، کوهپایه های سرسبز، پارک ملی دریاچه اورمیه، وجود ذخائر با ارزش معدنی همچون معادن طلای تیکان تپه (تکاب)، آثار باستانی و ابنیه تاریخی، آذربایجان غربی را به عنوان استانی سرسبز و مستعد در زمینه سرمایه گذاری کشاورزی، تجاری و صنعتی و جاذبه های گردشگری مطرح ساخته است.
آذربایجان غربی با بهره گیری از ۹ گمرک و هشت بازارچه مرزی مشترک و با ۹۶۷ کیلومتر مرز مشترک در همسایگی سه کشور ترکیه، عراق و جمهوری آذربایجان قرار گرفته که توانمندی و موقعیت خاصی از نظر دسترسی آسان به بازارهای جهانی به ویژه بازار مهم اروپا به این استان بخشیده است.
این استان، با داشتن امکانات بالقوه مانند طبیعت چهارفصل و اقلیم مطلوب، تولیدات متنوع باغی، زراعی و دامی، معادن غنی، شهرکها و نواحی صنعتی، فرودگاه بین المللی، نیروی انسانی متخصص و خلاق و همچنین قرار داشتن در مهم ترین مسیر ترانزیتی کشور به سمت اروپا از جمله مناطقی محسوب می شود که سرمایه گذاری در آن می تواند با تضمین بالا برای توسعه و سودآوری همراه باشد.
آذربایجان غربی با برخورداری از جاذبه های متعدد و متنوع طبیعی و فرهنگی و تاریخی و با بیش از ۱۴۰۰ اثر تاریخی ثبت شده از غنی ترین اقلیم های گردشگری کشور محسوب می شود.
پارک ملی دریاچه اورمیه با مجموع ۱۰۲ جزیره کوچک و بزرگ و تالابهای اقماری و تنوع حیات وحش موجود در آن با زیبایی های منحصر به فردش، آثار کهن ثبت شده جهانی چون مجموعه تاریخی سوغورلو تیکان تپه ( تخت سلیمان تکاب) و کلیسای تاریخی تاتائوس مقدس معروف به قره کلیسا، تپه های مهم تاریخی مانند تپه حسنلو در سولدوز، تپه اهرنجان و هفتوان در سلماس، پاکترمنی و دیگاله در اورمیه، مساجد قدیمی، محوطه های تاریخی و ابنیه گوناگون فرهنگی همه موید وجود پتانسیل های لازم برای سرمایه گذاری در آذربایجان غربی است.
وجود ۵۸ منطقه نمونه گردشگری مصوب، استان آذربایجان غربی را در جایگاه پنجم کشوری به واسطه وجود جاذبه های تاریخی و طبیعی قرار داده است.
بخش کشاورزی در آذربایجان غربی خود از زمینه های مهم برای سرمایه گذاری است به طوری که این استان را در ردیف یکی از قطب های مهم کشاورزی با دارا بودن دومین منابع آبی کشور قرار داده است.
یک میلیون هکتار زمین قابل کشت، نزولات مناسب جوی، تولید سالانه بیش از ۵/۵ میلیون تن محصولات زراعی، باغی، دامی، طیور، تولیدات شیلاتی، عسل و توسعه صنایع غذایی بخش کشاورزی آذربایجان غربی را به موقعیتی مساعد و فراهم برای سرمایه گذاری تبدیل کرده است.
بالابردن ظرفیت تولید محصولات کشاورزی تا ۱۰ میلیون تن با توجه به امکانات موجود و پتانسیل های آبی و خاکی در آذربایجان غربی در طی یک برنامه پنج ساله نشان دهنده ظرفیت این استان در بخش کشاورزی است که سرمایه گذار خاص خودش را می طلبد.
مجموعه این ظرفیت ها و توانمندی ها سبب شده است که آذربایجان غربی در منتهی الیه شمالغرب کشور سرزمین فرصت های طلایی برای سرمایه گذاری و کارآفرینی باشد.
به اعتقاد صاحبنظران اقتصادی، آذربایجان غربی در منظومه تجارت منطقه ای یک نقطه جغرافیایی کم نظیر شناخته شده و یکی از مناطق برگزیده جهت سرمایه گذاری و ایجاد قطب های بزرگ صنعتی، معدنی، کشاورزی و گردشگری در شمالغرب کشور است.
کارشناسان اقتصادی، سرمایه گذاری را به عنوان محرک بخش تولید عنوان می کنند و معتقدند یاری گرفتن از سرمایه گذاری های داخلی و خارجی از زمینه های مهم تحقق رشد و توسعه اقتصادی هر منطقه محسوب می شود.
وضعیت فعلی سرمایه گذاری در آذربایجان غربی
اکنون و با مطالعه مطالب بالا، ذهن هر خواننده ناآشنا به آذربایجان غربی به سبب ویژگی های منحصر به فرد فوق الذکر، به سوی استانی توسعه یافته و آباد از حیث اقتصادی و به طبع آن اجتماعی، فرهنگی و بهداشتی – درمانی رفته و  تصویری از یک منطقه پر رونق اقتصادی فارغ از مشکلات و دغدغه هایی چون بیکاری، فقر، شغل های کاذب همچون قاچاق، مشکلات بهداشتی و …، از این استان در ذهن ایجاد میگردد.
اما متاسفانه باید گفت، چنین تصویر ذهنی با وجود آنکه میتوانست در حقیقت نیز شکل بگیرد، تا به امروز و به دلیل وجود مجموعه ای از عوامل شکل نگرفته، و آذربایجان غربی با صدها پتانسیل اقتصادی منحصر به فرد و ویژه، از حیث وضعیت اقتصاد عمومی و معیشت فردی جامعه، هیچ تفاوتی با یک استان کویری عاری از هر گونه ظرفیت اقتصادی ندارد و علت آن را باید در حاکمیت نگاه های امنیتی چه از سوی مسئولان کشوری و چه از سوی سرمایه گذاران وطنی و خارجی بر این خطه مرزی از ایران و همچنین عدم تحرک و انسجام لازم در مسئولین محلی و وجود بوروکراسی پیچیده، خسته کننده و نامناسب اداری در دستگاه های اجرایی استان جست.
در حالی که میبایست امروز بخش اعظمی از درآمد های داخلی استان از محل سرمایه گذاری در حوضه های مختلف هم چون کشاورزی، معدن، تجارت بین المللی و گردشگری تامین و در راه توسعه، پیشرفت و آبادانی استان و حل مشکلات دیرین و عذاب آور حاکم بر آن صرف میشد، اما مطابق با اظهار نظرهای صورت گرفته از سوی مسئولین ذی ربط، این موضوع کاملا بر عکس بوده، و سرمایه گذاری و سود آوری حاصل از آن نقش بسیار کم رنگی در درآمد زایی استان دارد.
۸۰درصد درآمدهای آذربایجان غربی شامل درآمدهای مالیاتی است
یعقوب مزرعه‌لی، مدیرکل امور مالیاتی آذربایجان غربی در این رابطه به خبرنگاران گفته است: درآمدهای مالیاتی ۸۰ درصد درآمدهای استان آذربایجان غربی را تشکیل می‌دهد.
این اظهار نظر به منزله آن است که، سودآوری حاصل از سرمایه گذاری در پتانسیل های اقتصادی آذربایجان غربی، نه تنها بر خلاف انتظار بخش اعظمی از درآمدهای استان را تشکیل نمیدهد، بلکه سهم بسیار اندکی از آن داشته و همراه با سایر فاکتورها کمتر از ۲۰% از آن را تشکیل میدهد.
و این یعنی، فرصت سوزی و غافل ماندن از پتانسیل هایی که میتوانست آذربایجان غربی را از این رکود بلند مدت اقتصادی خارج ساخته و از چنگ ده ها مشکل حاصل از آن برهاند.
امید است روزی به جای آنکه شاهد تخریب ابنیه تاریخی و مستعد گردشگری استان، سرازیر گشتن مواد معدنی آذربایجان غربی به سوی استان هایی چون اصفهان، مرکزی، یزد و… با هدف به حرکت در آوردن چرخ صنعت آنها، نابودی محیط زیست استان هم چون دریاچه اورمیه و جنگل ها، استفاده از گمرکات مرزی صرفا جهت وارد ساختن کالاهای لوکس افراد خاص و … باشیم، توسعه و پیشرفت به معنای حقیقی کلمه را با بهره بردن از ظرفیت های خود استان لمس کرده و طعم زندگی فارغ از هزاران دغدغه را در نهایت بچشیم.
اوزگه چیراغینا یاغ اولماق بسدیر  اوز دوغما ائللریمیز قارانلیقدادیر” (بولود قاراچوللو).
نویسنده: رضا اصغری
Submit to DeliciousSubmit to DiggSubmit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to TwitterSubmit to LinkedIn