Warning
  • JLIB_APPLICATION_ERROR_COMPONENT_NOT_LOADING
  • JLIB_APPLICATION_ERROR_COMPONENT_NOT_LOADING
  • JLIB_APPLICATION_ERROR_COMPONENT_NOT_LOADING
  • Error loading component: com_content, Component not found.
  • Error loading library: joomla, Library not found.
  • Error loading library: joomla, Library not found.
  • Error loading library: joomla, Library not found.
  • Error loading component: com_content, Component not found.
  • Error loading component: com_content, Component not found.

دستگیری‌های ترکیه؛ هشدار اروپا، درخواست آمریکا

آذوح: مقام‌های ارشد اتحادیه اروپا در بیانیه‌ای مشترک از دولت ترکیه به دلیل دستگیری بیش از بیست نفر از روزنامه‌نگاران و مخالفان دولت رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور، به شدت انتقاد کرده است.
فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و یوهانس هان، کمیسر مسئول مذاکرات درباره توسعه این اتحادیه، در این بیانیه دستگیری‌های روز یکشنبه ۱۴ دسامبر را مغایر آزدی رسانه‌ها به عنوان یکی از اصول اساسی دموکراسی توصیف کرده‌اند.
نویسندگان بیانیه با اشاره به سفر چند روز پیششان به ترکیه و تاکید دو طرف بر اهمیت روابط دوجانبه، تاکید کرده‌اند که عملیات نیروهای امنیتی ترکیه "بر خلاف ارزش‌ها اروپایی و معیارهایی است که ترکیه بر اساس آنها تلاش می‌کند به اتحادیه بپیوندد".
بامداد روز یکشنبه پلیس و نیروهای امنیتی ترکیه با حمله به دفتر روزنامه زمان، یکی از پرتیراژترین روزنامه‌های ترکیه و شبکه تلویزیونی سامانیولو تعدادی از روزنامه‌نگاران و کارکنان این دو رسانه را دستگیر کردند.
این افراد که گفته می‌شود به فتح‌الله گولن، رهبر یک نهضت اسلام‌گرای مخالف آقای اردوغان نزدیک هستند، به ظن تلاش برای تشکیل یک گروه تروریستی مسلح و به دست گرفتن کنترل دولت بازداشت شده‌اند.
مقام‌های اتحادیه اروپا در بیانیه خود در ارتباط با این دستگیری‌ها گفته‌اند که نگرانی‌شان را به شورای اروپا منتقل می‌کنند که "قرار است روز سه‌شنبه درباره سیاست‌های مربوط به پذیرش اعضای جدید از جمله ترکیه تصمیم‌گیری کند."
درخواست آمریکا
یادآوری می‌کنیم که برداشتن هر گامی در جهت پذیرش در اتحادیه اروپا از سوی کشورهای نامزد عضویت، به احترام کامل به حاکمیت قانون و رعایت حقوق اساسی در این کشورها بستگی دارد. ما نگرانی‌مان را به شورای اروپا منتقل می‌کنیم که قرار است روز سه‌شنبه درباره سیاست‌های مربوط به پذیرش اعضای جدید از جمله ترکیه تصمیم‌گیری کند.
بیانیه مقام‌های ارشد اتحادیه اروپا در ارتباط با دستگیری‌های اخیر در ترکیه
هم‌زمان وزارت خارجه آمریکا هم در بیانیه‌ای با لحنی ملایم‌تر اعلام کرده که گزارش‌های مربوط به بازداشت‌های روز یکشنبه را به دقت دنبال می‌کند.
در این بیانیه آزدی رسانه‌ها، طی شدن روندهای قانونی و استقلال قضایی به عنوان عناصر اصلی هر دموکراسی سالمی نام برده شده که همگی "در قانون اساسی ترکیه مورد توجه قرار گرفته است".
وزارت خارجه آمریکا از دولت ترکیه به عنوان کشور "دوست و متحد" خواسته است که مطمئن شوند اقداماتشان ارزش‌های اساسی و دموکراتیک ترکیه را نقض نمی‌کند.
پیش از این دیده‌بان حقوق بشر بازداشت گسترده روزنامه‌نگاران و مخالفان دولت ترکیه را اقدامی در جهت سرکوب رسانه‌های منتقد عنوان کرده و از دولت ترکیه خواسته بود که اسناد مربوط به متهم کردن بازداشت‌شدگان به تلاش برای سرنگونی دولت را ارائه کند.
بازداشت‌های اخیر در آستانه اولین سالگرد بازداشت‌های مربوط به پرونده فساد مرتبط با نزدیکان رجب طیب اردوغان، نخست‌وزیر وقت ترکیه صورت می‌گیرد.
در پی بازداشت‌های ۱۷ دسامبر ۲۰۱۳ چهار وزیر دولت اردوغان از سمت خود استعفا کردند. آن زمان بسیاری فکر می کردند که حیات سیاسی دولت اردوغان به پایان رسیده است.
آقای اردوغان مخالفان خود را به راه‌اندازی دولتی موازی و هواداران فتح‌الله گولن را به طراحی کودتا متهم کرد. اتهامی که آقای گولن تکذیب کرده بود.
بعد از آن وقایع هزاران مامور پلیس و کارمند دادستانی در پی این حادثه از کار برکنار شدند و حملات دولت علیه رسانه‌ها شدت گرفت.
Submit to DeliciousSubmit to DiggSubmit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to TwitterSubmit to LinkedIn