Warning
  • JLIB_APPLICATION_ERROR_COMPONENT_NOT_LOADING
  • JLIB_APPLICATION_ERROR_COMPONENT_NOT_LOADING
  • JLIB_APPLICATION_ERROR_COMPONENT_NOT_LOADING
  • Error loading component: com_content, Component not found.
  • Error loading library: joomla, Library not found.
  • Error loading library: joomla, Library not found.
  • Error loading library: joomla, Library not found.
  • Error loading component: com_content, Component not found.
  • Error loading component: com_content, Component not found.

سوء استفاده موسسات اعتباری فرصت طلب و ضعف نظارت بانک مرکزی

پیک رحمت که ابتدا با هدف ارائه خدمات مطلوب بانکی و پولی به مردم تاسیس شد اینک تبدیل گردید به پیک زحمت و پتک وحشت بر علیه مردم و بویژه سپرده گذاران، با توجه به این امر لازم است مسئولین و متولیان امر مردم را تنها نگذارند و اگر تخلفی از سوی دست اندرکاران این موسسه صورت گرفته بطور قانونی و حقوقی بررسی و سپرده های مردم به خود آنان بازگردانده شود.
به گزارش دورنانیوز، طی سالهای گذشته تعداد بسیار کثیری از اشخاص حقیقی و حقوقی به سمت تأسیس موسسات مالی و اعتباری که وجه مشترک همه آنها موضوع پول می باشد گسیل شده اند که در عین اینکه به ظاهر اقدامی رقابتی در جهت ارائه خدمات پولی و بانکی به مردم تلقی می شود اما هراز گاهی با سوء استفاده ها و مشکلات و مسائلی متعددی از سوی برخی از این موسسات مواجه می شویم که تبعات سیاسی ، اقتصادی ، اجتماعی و حتی حیثیتی و اخلاقی به دنبال دارد. موسسات پولی که اغلب تحت عناوین ارزشی و مذهبی راه ندازی و تاسیس شده و در واقع با هدف کسب اعتماد و جلب اطمینان مردم مذهبی کشور از این اسامی و عناوین استفاده می شود گاهی اوقات با عملکرد ناصواب و غیر موجه و حتی غیرقانونی خویش موجبات بی اعتمادی و دلسردی مردم را فراهم می آورند و آنان را با مسائل و مشکلات عدیده ای مواجه می نمایند که گاه به نتایج بسیار ناپسند و غیرقابل تصور نیز منتهی می شود. گذشته از اینکه اغلب این موسسات و تعاونیهای اعتباری و بانکها با عنوان قرض الحسنه خود را تبلیغ و معرفی کرده و اعتماد و اطمینان مردم، سرمایه گذاران و متقاضیان تسهیلات را جلب می نمایند اما بعد از مدتی تبدیل به موسساتی می شوند که با درصدهای بسیار بالا و در حد نزول و ربا مثل ۳۰% اقدام به دادن تسهیلات می نمایند.
حال تصور فرمایید اگر فردی یکصد میلیون ریال از چنین موسساتی تسهیلات بانکی دریافت نماید و در مدت ۵ سال بازپرداخت نماید ، چنین فردی با ۱۵۰% بهره ، وام اخذ شده را به بانک برخواهد گرداند. یعنی برای بازپرداخت یکصد میلیون ریال وام می بایستی دویست و پنجاه میلیون ریال بازپرداخت نماید. چنین بهره بانکی که در هیچ یک از کشورهای جهان حتی کشورهای غیر دینی و کمونیستی نیز روال نمی باشد . به این بهره پولی که در قرآن تحت عنوان ربا یاد میشود و از نظر خداوند عملی بسیار نکوهیده و مطرود می باشد و در نزد عوام تحت عنوان نزول معروف می باشد باعث بروز مشکلات متعددی برای دریافت کنندگان تسهیلات شده است .
از سویی نیز همین موسسات پولی اقدام به جذب سرمایه های مالی مردم نموده و سود این مبالغ را با ۲۴ درصد بهره سالانه به سرمایه گذاران باز پرداخت نموده و از محل همین سپرده ها علاوه بر اینکه سودی را نصیب خود می نمایند وامهایی با سود ۳۰ درصد به سایر مردم در قالب تسهیلات مالی پرداخت می نمایند. موضوع مهم دیگر سپرده گذاریهایی است که مردم با هدف اخذ تسهیلات کم بهره در چنین موسساتی انجام می دهند تا پس از گذشت بازه زمانی حداکثر پنج ماهه و بدون پرداخت درصدی سود ، برابر آن مبلغ به سپرده گذاران وام کم بهره تعلق گیرد. در واقع پاشنه آشیل موسسات مالی و اعتباری همین برنامه می باشد که بعد از مدتی خلاف آنچه که متصور بود پدید می آید. همچنانکه مشابه همین امر اخیراً در یکی از موسسات مالی و اعتباری استان یعنی پیک رحمت بوجود آمده است. طی روزهای اخیر اعتراض مشتریان و سپرده گذاران این موسسه به یکی از مسائل امنیتی و اجتماعی استان و اورمیه تبدیل شده و روزی نیست که مقابل شعبات این موسسه بویژه شعبه اصلی آن واقع در خیابان مدرس ازدهامی از مردم نباشد . همین چند روز قبل بود که تعداد انبوهی از سپرده گذاران مقابل شعبه پیک رحمت خیابان مدرس جمع شدند و برای چند ساعت حدفاصل بین تقاطع عمار و همافر یا ارشاد را بستند و از عبور و مرور خودروها جلوگیری نمودند. حضور نیروی انتظامی در این خیابان و کنترل امور بسیار قابل توجه بود هر چند موجب اعتراض سپرده گذاران را فراهم نموده بود اما باعث نگردید که به موضوعی حاد و غیر قابل کنترل تبدیل شود.
نگاهی به مجموعه سخنان ، اعتراضات و شعارهای مردم نشان می داد که آنان در طول چند ماه گذشته نتوانسته اند به حقوق و مطالبات خود که مسئولین بانک و سایر مسئولین استانی وعده آنها را داده بودند برسند. به گفته یکی از مال یاختگان قرار بود در اولین اعتراض که سه ماه قبل صورت گرفته بود ، طی بیست روز سپرده های مردم بازگردانده شود اما مسئولین موسسه خلف وعده نموده و علیرغم گذشت سه ماه این وعده خویش را عملی نمودند. چنین رفتاری از سوی متولیان امر مسلماً باعث افزایش بی اعتمادی مردم نه تنها به این موسسه بلکه به سایر موسسات پولی و مالی دیگری نیز میشود.
به نظر می رسد ضعف در سیستم نظارتی بانک مرکزی و سایر نهادهای نظارتی باعث بوجود آمدن چنین مشکل بزرگی برای مردم گردیده است . اگر نظارت لازم و کافی بر عملیات پولی و بانکی چنین موسساتی اعمال شود، اگر در هنگام اخذ پشتوانه های مالی ، اقدامات جدی و قانونی اعمال و تعهدات سفت و سختی از موسسین گرفته شود ، اگر بطور ماهانه و مکرر عملیات و اقدامات این موسسات زیر ذره بین بازرسان بانک مرکزی و سایر نهادهای نظارتی قرار بگیرد ، به هیچ وجه شاهد چنین مشکلات و سوء استفاده های کلانی نخواهیم بود . پیک رحمت که ابتدا با هدف ارائه خدمات مطلوب بانکی و پولی به مردم تاسیس شد اینک تبدیل گردید به پیک زحمت و پتک وحشت بر علیه مردم و بویژه سپرده گذاران ، با توجه به این امر لازم است مسئولین و متولیان امر مردم را تنها نگذارند و اگر تخلفی از سوی دست اندرکاران این موسسه صورت گرفته بطور قانونی و حقوقی بررسی و سپرده های مردم به خود آنان بازگردانده شود.
مهندس اسفندیار سپهری نیا
Submit to DeliciousSubmit to DiggSubmit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to TwitterSubmit to LinkedIn