Warning
  • JLIB_APPLICATION_ERROR_COMPONENT_NOT_LOADING
  • JLIB_APPLICATION_ERROR_COMPONENT_NOT_LOADING
  • JLIB_APPLICATION_ERROR_COMPONENT_NOT_LOADING
  • Error loading component: com_content, Component not found.
  • Error loading library: joomla, Library not found.
  • Error loading library: joomla, Library not found.
  • Error loading library: joomla, Library not found.
  • Error loading component: com_content, Component not found.
  • Error loading component: com_content, Component not found.

انتخابات سودان: پیروزی عمر البشیر چه اهمیتی دارد؟

آذوح: جیمز کاپنال بی‌بی‌سی
هزاران نفری که برای آخرین تجمع انتخاباتی عمر البشیر، رئیس‌جمهور سودان، وارد استادیوم خارطوم می‌شدند یک پیام مشخص برای دنیا داشتند: این انتخابات مهم است.
بشیر که وارد استادیوم شد، هیجان مردم هم با رقصیدن، آواز خواندن و فریاد کشیدن سر به فلک گذاشت.
یکی گفت "رای دادن وظیفه ملی من است" و خیلی واضح نشان داد که به کسی جز آقای رئیس‌جمهور رای نخواهد داد.
_____________________
انتخابات سودان
    عمر البشیر، رئیس‌جمهور فعلی، با ۱۵ کاندیدای ناشناخته رقابت می‌کند
    ۴۴حزب مختلف در انتخابات پارلمانی شرکت دارند
مسایل اصلی
    رابطه با آمریکا – برداشتن تحریم‌های اقتصادی و خارج کردن کشور از فهرست حامیان تروریسم
    برقراری صلح – شرایط در استان‌های دارفور، کُردُفان جنوبی و نیل آبی جنگی است
    اقتصاد – این کشور در پی جدایی سودان جنوبی بیشتر درآمدهای مهم نفتی خود را از دست داد
_____________________
ولی برای خیلی‌های دیگر این انتخابات – که تا امروز چهارشنبه ادامه دارد – کاملا بی‌معنی است.
مردی که در نزدیکی محل تجمع منتظر اتوبوس بود می‌گفت "این کشور نیاز به تغییر دارد. فساد موج می‌زند و مسبب آن هم این حکومت است. لیاقت این مردم بهتر از این است."
خیلی بعید است که این تغییر – حداقل در بعد رهبری سیاسی – از طریق صندوق رای حاصل شود.
تقریبا همه احزاب مخالف انتخابات را تحریم کرده‌اند و در نبود آنها مانعی در برابر آقای بشیر و حزب "کنگره ملی" او برای رسیدن به اکثریتی خیره‌کننده وجود ندارد.
با این‌که آزادی رسانه‌ها در سودان به شدت محدود است ولی روزنامه‌های خصوصی در مقایسه با رسانه‌های دولتی از آزادی بیشتری برخوردارند
این حزب چنان از پیروز خود مطمئن است که تصمیم گرفته در ۳۰ درصد حوزه‌های انتخابی اصلا کاندیدا معرفی نکند تا احزاب سیاسی دیگر هم بتوانند به مجلس راه پیدا کنند.
اما چرا بیشتر احزاب مخالف انتخابات را تحریم کرده‌اند؟
سیاستمداران زندانی
ژانویه ۲۰۱۴ بود که آقای بشیر نوید برگزاری یک گفتگوی ملی را داد – گفتگویی درباره شیوه اداره سودان در آینده. به نظر کار به‌جایی بود، آن هم بعد از دهه‌ها اداره ضعیف و جنگ داخلی تقریبا پیوسته در نقاط مختلف کشور.
ولی در عمل گفتگویی انجام نشده.
نظر بیشتر احزاب مخالف این است که تا زمانی که رهبران مخالفان در زندان هستند، دهان روزنامه‌ها بسته است، و درگیری‌ها در استان‌های دارفور، کُردُفان جنوبی و نیل آبی ادامه دارد، این گفتگوی ضروری ممکن نخواهد بود.
خیلی از کشورهای غربی هم همین اعتقاد را دارند.
ایالات متحده، بریتانیا و نروژ، که در مجموع تحت عنوان "تروئیکا" شناخته می‌شوند، با انتشار بیانیه‌ای "ناراحتی شدید خود را از آغاز نشدن گفتگوهای واقعی در سودان و نبود فضای مساعد برای برگزاری انتخابات مشارکتی و معتبر“"عنوان کرده‌اند.
اتحادیه اروپا هم موضع مشابهی گرفت، کاری که باعث شد مقامات سودان نماینده آن در این کشور را بابت دادن توضیحات فرا بخوانند.
آنچه دشمنی غرب با شخص آقای بشیر خوانده می‌شود بعضا به شکل حمله به اسلام یا همه سودان به تصویر کشیده می‌شود او هم توانسته آن را با موفقیت به سرمایه سیاسی تبدیل کند.
واگذاری امتیاز
این وضعیت با متهم شدن آقای بشیر در دیوان بین‌المللی کیفری به دست داشتن در نسل‌کشی و اتهام‌های دیگر در منطقه دارفور به اوج خود رسید. او این اتهامات را رد می‌کند.
حزب ”عدالت“ یکی از ۴۴ حزبی است که در این انتخابات شرکت دارند
آقای بشیر در آقریقا و دنیای عرب حامیان خود را دارد و، به احتمال زیاد، بسیاری از کشورهای آفریقایی و عرب در مقایسه با غرب موضع دوستانه‌تری در قبال انتخابات اتخاذ خواهند کرد.
مقامات بالاخره در روزهای مانده به زمان انتخابات حاضر به دادن امتیازاتی شدند که در نظر خیلی‌ها باید پیش‌تر از این‌ها داده می‌شد.
هفته پیش، فاروق ابو عیسی، سیاستمدار کهنه‌کار مخالف دولت، و امین مکی مدنی، رئیس ائتلافی از سازمان‌های مدنی، از زندان آزاد شدند.
آنها در ماه دسامبر گذشته و بعد از امضای توافق‌نامه‌ای با ائتلاف شورشی‌های "جبهه انقلابی سودان" بازداشت و زندانی شده بودند.
دورنمای چنین اتحادی میان مخالفان مسلح و غیرمسلح به شدت برای آقای بشیر و حامیانش نگران‌کننده است.
برخی از شورشی‌ها تهدید کرده‌اند که انتخابات را مختل خواهند کرد.
انتخابات در چند بخش از استان کُردُفان جنوبی برگزار نخواهد شد چون آن مناطق تحت تسلط شورشی‌های "ارتش آزادی‌بخش خلق سودان – شمال" قرار دارند. در عین حال معلوم نیست که چطور قرار است در بخش‌هایی از دارفور و نیل جنوبی انتخابات برگزار شود.
مخالفان هم با آغاز کارزار "اِرحل" از سودانی‌ها خواسته‌اند که انتخابات را تحریم کنند. به این ترتیب، با وجود این‌که شکی در نتیجه انتخابات نیست ولی نظارت بر سطح مشارکت عمومی خیلی مهم است.
بهبود روابط با ایالات متحده؟
واکنش‌های بین‌المللی به نتیجه انتخابات هم جالب خواهد بود.
آقای بشیر حضار را با تکان دادن عصایش به شور می‌آورد
حجم تخلفات در انتخابات قبلی که در سال ۲۰۱۱ برگزار شد زیاد بود، ولی توجه چندانی به آنها نشد چون حواس همه به همه‌پرسی استقلال سودان جنوبی جمع بود.
خصوصا کشورهای غربی نمی‌خواستند که این همه‌پرسی را با انتقاد از انتخاباتی که تسلط حزب کنگره ملی را بر سودان، و ارتش آزادی‌بخش خلق سودان بر سودان جنوبی تثبیت کرده بود، به خطر بیاندازند.
این بار ولی به نظر می‌رسد که غرب آمادگی بیشتری برای انتقاد از انتخابات دارد. اهمیت این موضوع در این است که سودان خواهان بهبود روابط با ایالات متحده است.
از طرف دیگر این کشور می‌خواهد فشار بدهی‌هایش را کم کند که آن هم به تصمیم قدرت‌های غربی بستگی دارد.
آقای بشیر، که به نظر می‌رسد از حالا برنده انتخابات است، شاید بتواند در داخل از این موقعیت برای ایجاد تغییر در چهره‌های شناخه‌شده حزبش استفاده کند. اما شاید پیروزی در چنین انتخابات یک‌طرفه‌ای تغییر چندانی در جایگاهش در باقی نقاط دنیا ایجاد نکند.
Submit to DeliciousSubmit to DiggSubmit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to TwitterSubmit to LinkedIn