هشدار نسبت به مرگ ده‌ها هزار تن در آمریکا در پی تغییرات جوی

آذوح: سازمان حفاظت از محیط زیست آمریکا نسبت به مرگ ده‌ها هزار تن از مردم آمریکا در اثر تغییرات آب و هوایی در سال‌های آینده هشدار می‌دهد. بر پایه‌‌ی این گزارش، آلودگی هوا تا سال ۲۱۰۰ در آمریکا سالانه جان ۶۹ هزار تن را می‌گیرد.
در گزارشی که سازمان حفاظت از محیط زیست آمریکا (EPA) روز دوشنبه (۲۲ ژوئن / ۱ تیر) در واشنگتن منتشر کرد، آمده است بدون اتخاذ تدابیر لازم، آلودگی هوا و تغییرات دمایی تا سال ۲۱۰۰ تنها در ایالات متحده سالانه جان نزدیک به ۶۹ هزار تن از شهروندان این کشور را تهدید خواهد کرد.
بر پایه‌ی این گزارش، مرگ سالانه ۵۷ هزار تن در ایالت‌های مختلف آمریکا بر اثر آلودگی هوا و مرگ تقریبا ۱۲ هزار تن به دلیل تغییرات شدید دمایی، می‌تواند یکی از پیامدهای منفعل بودن در برابر تغییرات جوی و آلودگی هوا برای آمریکا باشد.
در این گزارش همچنین آمده است از راه مبارزه‌ی موثر با گرمایش جوی از طریق کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای و دیگر آلاینده‌ها، می‌توان تا پایان قرن حاضر جان ده‌ها هزار شهروند آمریکایی را نجات داد. میلیاردها دلار صرفه‌جویی اقتصادی در سال‌های آینده، یکی دیگر از محاسن مبارزه با تغییرات جوی است که سازمان محیط زیست ایالات متحده به آن اشاره کرده است.
سازمان حفاظت از محیط زیست آمریکا در این گزارش نشان داده که مبارزه جهانی با گرمایش هوا برای تمامی حوزه‌های اقتصادی سودمند است.
به گزارش خبرگزاری فرانسه، جینا مک‌کارتی، رئیس این سازمان می‌گوید: «هرچه واکنش‌مان سریع‌تر باشد، برای مردم آمریکا و نسل‌های بعدی بهتر است
کالیفرنیا و دوره‌های خشکسالی
نگرانی از افزایش خشکسالی، آتش‌سوزی‌ها و گردبادها از دیگر مواردی است که در این گزارش به آن اشاره شده است. بر پایه‌ی این گزارش تنها یک عزم جهانی برای مبارزه با تغییرات جوی می‌تواند جلوی کثرت طوفان‌های سهمگین و دوره‌های خشکسالی وخیم را گرفته و تلفات ناشی از آنها را کاهش دهد.
بنا بر گزارش سازمان حفاظت از محیط زیست آمریکا، بدون برداشتن گام‌هایی موثر در حفاظت از جو و محیط زیست، بخش‌هایی از آمریکا در سال‌های پیش‌رو با مشکلات جدی روبرو خواهند بود. کالیفرنیا یکی از این مناطق است. بارش برف بسیار کم در طول زمستان سال جاری در تاریخ کالیفرنیا بی‌سابقه بود و این ایالت ۴۰ میلیون نفری را وارد مرحله جدیدی از بحران کم‌آبی خود کرد. به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس منابع آب زیرزمینی این منطقه در این موج خشکسالی که وارد چهارمین سال خود شد، کاهش چشم‌گیری یافته است.
کاخ سفید پیش‌تر در مورد تغییرات دما، باران‌های سیل‌آسا، افزایش سطح دریا و طوفان در جنوب شرقی این کشور هشدار داده بود. کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند که اتخاذ تدابیر لازم برای مبارزه با تغییرات جوی می‌تواند در مناطق کنار دریا جلوی خسارت‌هایی به ارزش ۵ میلیارد دلار در سال‌های آینده را بگیرد.
آمریکا و خطری که جمهوری‌خواهان آن را جدی نمی‌گیرند
گرمایش زمین و مبارزه با پیامدهای تغییرات جوی در آمریکا موضوعی بحث‌برانگیز به شمار می‌آید. نقشه‌های باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا برای محدودسازی انتشار گازهای گلخانه‌ای در جو (بیشتر با منشا نیروگاهی) با استقبال جمهوری‌خواهان روبرو نشده‌اند.
آمریکا سال گذشته اعلام کرد، قصد دارد میزان انتشار گاز دی اکسید کربن نیروگا‌ه‌های این کشور را تا سال ۲۰۳۰ تا ۳۰ درصد کاهش دهد. برنامه‌های پیشین اوباما در این زمینه هم همواره با مخالفت جمهوری‌خواهان و بخش صنعت روبرو شده است.
مخالفان، تدابیر دولت را مانعی بر سر راه رشد اقتصادی و به خطر انداختن موقعیت‌های شغلی در آمریکا می‌دانند.
"گرمایش زمین کسی را بی‌نصیب نمی‌گذارد"
مجمع بین‌المللی تغییرات اقلیمی در گزارش پایانی سال گذشته خود هشدار داد که میزان تولید گازهای گلخانه‌ای باید تا سال ۲۰۵۰ به نصف میزان کنونی کاهش یابد. راجندرا پاچوری، رئیس گروه پژوهشی سازمان ملل در مورد تغییرات آب و هوایی (آی پی سی سی) به هنگام ارائه این گزارش در شهر کپنهاگ، پایتخت دانمارک گفت: «گرمایش رو به پیشرفت زمین هیچ قسمتی از جهان را بی‌‌نصیب نخواهد گذاشت
بان کی مون، دبیر کل سازمان متحد نیز از جامعه جهانی خواسته است تا به طور مصمم و قاطع در مبارزه با گرمایش زمین گام برداشته و با یکدیگر همکاری کنند. او با بیان اینکه برای نجات جهان از وقوع یک فاجعه وقت چندانی باقی نمانده، از تمامی کشورها خواسته تا برای توافق بر سر پیمان جدید تغییرات آب و هوا، تا پایان سال آینده میلادی در نشست تغییرات آب و هوایی سازمان ملل در پاریس، تلاش کنند.
در کنفرانس آب و هوایی که در ماه دسامبر سال جاری در پاریس برگزار می‌شود، قرار است کشورهای عضو سازمان ملل متحد پیرامون محورهای اصلی پیمانی جامع و در سطح بین‌المللی الزام‌آور برای حفاظت آب و هوایی به توافق برسند.
این پیمان باید جایگزین پیمان کیوتو شود که در سال ۲۰۲۰ مدت اعتبار آن به پایان می‌رسد.
آمریکا در کنار چین از بزرگترین تولیدکنندگان گازهای گلخانه‌ای به شمار می‌‌آید.
Submit to DeliciousSubmit to DiggSubmit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to TwitterSubmit to LinkedIn