هشدار
  • JLIB_APPLICATION_ERROR_COMPONENT_NOT_LOADING
  • JLIB_APPLICATION_ERROR_COMPONENT_NOT_LOADING
  • خطار در بارگذاری کتابخانه: joomla, کتابخانه پیدا نشد
  • خطار در بارگذاری کتابخانه: joomla, کتابخانه پیدا نشد
  • خطار در بارگذاری کتابخانه: joomla, کتابخانه پیدا نشد

به مناسبت روز دانشجوی آذربایجان: متن بیانیه ی دانشجویان تورک دانشگاههای ایران بمناسبت روز جهانی حقوق بشر در آذرماه سال 1373

آذوح: جنبش دانشجویی که پایه های آن از اواخر دهه ی 60 استوار شد و با تدریس بزرگانی چون دکتر جواد هیات، دکتر زهتابی و... جان گرفت در دهه ی 70 عرصه را بر رژیم ایران تنگ کرد.
متن زیر یکی از این نمونه هاست. چندین ماه قبل از حماسه ی 19 اردیبهشت 1374، دانشجویان ترک ایران به مناسبت روز جهانی حقوق بشر بیانیه ای منتشر نمودند.
**********
بسم اله الرحمن الرحیم
یا ایها الناس انا خلقناکم من ذکر و انثی و جعلناکم شعوبا و قبائل لتعارفو ان اکرمکم عندالله اتقیکم
قسمتی از متن اعلامیه جهانی حقوق بشر- میثاق بین المللی حقوق مدنی و سیاسی مصوب 16 دسامبر 1966 مجمع عمومی سازمان ملل متحد
ماده 2-بند1: دولتهای طرف این میثاق متعهد می شوند که حقوق شناخته شده در این میثاق را درباره کلیه افراد مقیم در قلمرو و تابع حاکمیتشان بدون هیچگونه تمایزی از قبیل نژاد، رنگ، جنس، زبان، مذهب، عقیده سیاسی یا عقیده دیگر، اصل و منشا ملی یا اجتماعی، ثروت، نسب یا سایر وضعیتها محترم شمرده و تضمین بکنند.
ماده 27- در کشورهایی که اقلیتهای نژادی، مذهبی یا زبانی وجود دارند، اشخاص متعلق به اقلیتهای مزبور را نمی توان از این حق محروم نمود که مجتمعا با سایر افراد گروه خودشان از فرهنگ خاص خود متمتع شوند و به دین خود متدین بوده و بر طبق آن عمل کنند و یا بزبان خود تکلم نمایند.
اصل 15 قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران: زبان و خط رسمی و مشترک مردم ایران فارسی است. اسناد و مکاتبات متون رسمی و کتب درسی باید با این زبان و خط باشد ولی استفاده از زبانهای محلی و قومی در مطبوعات و رسانه های گروهی و تدریس ادبیات آنها در مدارس در کنار زبان فارسی آزاد است.
اصل 23 قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران: تفتیش عقاید ممنوع است و هیچکس را نمی توان به صرف داشتن عقیده ای مورد تعرض و مواخذه قرار داد.
اصل 27 قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران: تشکیل اجتماعات و راهپیمائیها بدون حمل سلاح به شرط آنکه مخل مبانی اسلام نباشد، آزاد است.
ما دانشجویان تورک دانشگاههای ایران در آستانه روز جهانی حقوق بشر، با تکیه بر قوانین ثابت الهی، اعلامیه های جهانی حقوق بشر و قوانین جمهوری اسلامی ایران قطعنامه 6 ماده ای زیر را تقدیم سازمان ملل متحد، سازمانهای جهانی دفاع ازحقوق بشر، تمامی ملل آزادیخواه جهان، ملت، دولت و مجلس جمهوری اسلامی ایران می داریم.
کشوری که بالغ بر شصت میلیون انسان را در خود جای داده و دولت و مجلس آن مدعی پایبندی بر اصول دمکراسی و اعلامیه های جهانی حقوق بشر و قانون اساسی است چگونه می توان متصور بود که بیش از نصف این جمعیت(تورکهای آذربایجان) از تدریس و تحصیل به زبان مادری خود(تورکی آذربایجانی) در مدارس و دانشگاهها محروم باشند؟ آیا این نقض آشکار حقوق ذاتی و طبیعی انسانها و قوانین حقوق بشر نیست؟آیا این نقض صریح ماده 15 قانون اساسی ایران نیست؟ ما بار دیگر مصرانه بعنوان نیمی از ملت ایران خواهان تحصیل و تدریس به زبان مادریمان(تورکی اصیل آذربایجانی) در کلیه مقاطع تحصیلی(ابتدائی، راهنمائی، متوسطه و دانشگاهها) یعنی احترام به حقوق ذاتی و اولیه انسانها و قوانین بین المللی هستیم.
در جمهوری اسلامی علیرغم وجود 3 شبکه تلویزیون دولتی هیچ یک از این شبکه ها برای جمعیت 30 میلیونی تورک ایران هیچگونه برنامه ای پخش نکرده و به جای آن در تمام شبکه های تلویزیونی و رادیوئی، مجلات و نشریات فارس زبان، زبان، ملیت، فرهنگ و تاریخ آذربایجان مورد تحریف، تمسخر و مضحکه قرار می گیرد. ما ضمن محکوم نمودن این سیاستهای شونیستی خواهان اختصاص یکی از شبکه های تلویزیونی برای مردم آذربایجان به زبان تورکی اصیل در ایران هستیم.
در جهانی که به نظرات و افکار دانشجویان بیشترین بها داده می شود، دولت و مجلس جمهوری اسلامی ایران از جوابگوئی به بیش از 14 طومار و نامه سرگشاده دانشجوئی و مردمی سرباز زده و حتی مطبوعات و رسانه های گروهی از درج خبر این طومارها خودداری نموده اند. ما دانشجویان ضمن محکوم نمودن ناقضان آزادی بیان و عقیده نمایندگان آذربایجان در مجلس شورای اسلامی ایران را نماینده راستین و به حق مردم آذربایجان نمی شناسیم.
ما دانشجویان تورک دانشگاههای ایران، استانهای همدان، زنجان، اردبیل و شهرستانهای قزوین و آستارا را جزء لاینفک مناطق تورک و آذربایجان شناخته، خواستار اعاده نام آذربایجان بر آنها هستیم.
ما ضمن محکوم نمودن نقض قوانین بین المللی و حقوق ذاتی انسانها از سوی دولت ایران، جهت جلوگیری از قوم کشی دولت ایران از مجامع جهانی خواهان اتخاذ تدابیری جهت پایبند نمودن دولت ایران به قرارداد بین المللی منع کشتار دسته جمعی هستیم.
ما دانشجویان تورک دانشگاههای ایران با الهام از قوانین ثابت الهی، قوانین بین المللی و حقوق فطری و طبیعی تمام اقوام بلوچ، لر، کرد، تورک، ترکمن، عرب، فارس و … را دارای حقوق برابر و مساوی دانسته و تز همزیستی مسالمت آمیز و برادری را به همه اقوام پیشنهاد می نمائیم.
در پایان ما دانشجویان تورک دانشگاههای ایران به نمایندگی از طرف ملت آذربایجان از تمامی مجامع جهانی و ملل آزادی خواه و سازمانهای بین المللی خصوصا سازمان ملل متحد جهت تحقق یافتن خواسته های قانونی خود در اسرع وقت به نام آزادی بیان و حقوق بشر برای تحت فشار گذاشتن دولت و مجلس جمهوری اسلامی ایران طلب استمداد و یاری می نمائیم.
والسلام
دانشجویان تورک دانشگاههای ایران، آذرماه 1373
Submit to DeliciousSubmit to DiggSubmit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to TwitterSubmit to LinkedIn